17 april 2016

Laaiend

Ze staat te bellen. In haar ene hand haar mobieltje, in haar andere een sigaret. Daartussen puilt een dikke buik uit. Zwanger. Ik kijk nog even goed. Ik vergis me niet, tenzij haar buik een bewijs is van zeer ongezonde leefstijl of een ziekte. Ik ga er vanuit dat deze vrouw zwanger is, maar als zij het niet is dan zijn er genoeg anderen die dat wel zijn en ook niet van die peuk kunnen afblijven. In elk geval is deze vrouw voor mij een trigger voor een diep gevoel van ongeloof en vooral woede.

Dat roken tijdens een zwangerschap grote risico's met zich meebrengt lijkt me inmiddels wijd en zijd bekend. Maar hier een link, daar staan deze risico's nog eens duidelijk op een rij. Vrouwen die niet stoppen met roken, stellen hun kindje dus bloot aan ernstige risico's. En dát maakt me woedend. Volgens mij is dat een goede woede. Daarom blog ik erover.

Als ik deze kwestie even zwart-wit stel: niet stoppen met roken tijdens de zwangerschap is een vorm van kindermishandeling. Want als ik mijn kind moedwillig blootstel aan schadelijke stoffen, ervoor zorg dat hij onvoldoende zuurstof kan opnemen, hem blootstel aan risico's die tot blijvend letsel of de dood kunnen leiden, ben ik behoorlijk strafbaar bezig. Maar alleen omdat een kind het levenslicht nog niet gezien heeft, heeft het ook geen recht op bescherming hiertegen? Terwijl de basis van zijn ontwikkeling gelegd wordt, het zelfs in de meest kwetsbare fase van zijn leven zit? Hoe bestaat het?!

We zijn in Nederland druk met preventie van problemen. Want er is niet genoeg geld voor de gezondheidzorg (tja, in Nederland draait er veel om geld). Er zijn ook teveel kinderen met gedragsproblemen en leerproblemen, een aantal dat moet worden teruggedrongen. Dus.

Mijn voorstel: pak het roken tijdens de zwangerschap veel strenger aan. Hoe? Beloon moeders (en vergeet de vaders niet, meeroken is ook schadelijk) die voor de gezondheid van hun kindje kiezen en stoppen met roken of dat al niet deden. Ik weet niet of dit werkt, het werkt in elk geval beter dan straffen. Maar in het belang van de ongeboren kinderen: er moet iets gebeuren dat verder gaat dan voorlichting.

Er is natuurlijk een rigoureuzere oplossing. De fik in de tabaksindustrie. Kan het voor één keer goed roken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk als je reageert. Ik vind het prettig als je je naam daarbij vermeldt.